• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  قلعه رودخان شهرستان گیلان استان فومن
  •  قلعه رودخان شهرستان گیلان استان فومن
  •  قلعه رودخان شهرستان گیلان استان فومن
  •  قلعه رودخان شهرستان گیلان استان فومن
  •  قلعه رودخان شهرستان گیلان استان فومن


قلعه رودخان

نام مرکز دیدنی

Rudkhan Castle

نوع مرکز دیدنی

خرابه باستانی

استان

شهرستان

فومن

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

نصف روز

ساعت بازدید

تمامی روزهای سال از ساعت 08:00 صبح الی 17:30

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

2،500 تومان

آدرس

استان گیلان، 25 کیلومتری جنوب غربی شهر فومن، روستای رودخان

استان سرسبز و زیبای گیلان در بر دارنده طبیعت های ناب و بناهای تاریخی متعددی است که در کمتر جایی شاهد آن خواهید بود. با خروج از جاده های چشم نواز فومن و حرکت به سمت رودخان شاهد قلعه ای خواهید بود که قدمتی چند صد ساله دارد. این قلعه سنگی در میان درختان و طبیعتی زیبا و در ارتفاعی مابین 665 الی 715 قرار گرفته است. هر گوشه از مسیر رسیدن به آن، منظره ای شگفت آور را به نمایش خواهد گذاشت و بازدیدکنندگانش را محو تماشای خود خواهد کرد.

سرگدشت قلعه رودخان:
برخی محققان سال ساخت قلعه رودخان را به زمان ساسانیان نسبت داده اند و گفته شده در زمان حکومت سلجوقیان دوباره از آن استفاده شد تا دژی استوار برای دولت اسماعیلیان باشد اما پس از چند قرن در سال 891 خورشیدی برای باری دیگر امیره دوباج فومنی، حاکم وقت فومن، آن را تجدید کرد و این بازسازی نزدیک به 3 سال به طول انجامید. جالب است بدانید میرزا کوچک خان نیز برای مدتی در این قلعه اقامت داشت.
این قلعه تاریخی است و با قرار گرفتن در ارتفاعات فومن باعث شد تا برای مدتی کسی از آن خبر نداشته باشد تا آن که نزدیک به 2 قرن پیش محققی لهستانی پرده از راز آن برداشت.

وجه تسمیه:
به علت قرارگیری دژ رودخان در منطقه ای با همین نام به این اسم شهرت یافته است اما در ابتدا به آن دژ رودگان یا روگان می گفتند و به معنای قلعه ساخته شده در کنار رود بود که با گذر زمان به رودخان تبدیل شد. از دیگر نام های این دژ، قلعه سگسال، سکسار، حسامی و هزار پله است و از نوع دژهای نظامی سنگی به شمار می رود.

دیدنی های قلعه رودخان:
جذابیت این سفر از ابتدای راه با بازارچه سنتی رودخان آغاز می شود. برای رفتن به بالاترین قسمت دژ رودخان بایستی از 1000 پله سنگی عبور کنید اما در میان راه با دیدن قرفه های آش فروشی، غذاهای بومی و صنایع دستی به همراه هوای مطبوع و صدای ناب طبیعت، هرگز لحظه ای خسته نخواهید شد.
اگر به مجموعه رودخان آمدید می توانید راه دیگر را برای خوشگذرانی و لذت از سفرتان انتخاب کنید. درختان سر به فلک کشیده و صدای جریان آب عبوری از میان سنگ ها و رودخانه رودخان می تواند دیگر مقصد افرادی باشد که توانایی بالا رفتن از این تعداد پله را ندارند. با رفتن به اعماق این جنگل می توانید لحظه ای فارغ از هیاهو شهر چشم هایتان را ببندید و در حین لمس شاخ و برگ های افتاده بر روی زمین، به آواز خوش پرندگان گوش دهید. 

معماری قلعه:
بزرگترین قلعه آجری ایران لقبی است که به دژ رودخان داده شده است و در کتاب آستارا تا استرآباد از آن به عنوان سومین عجایب 7 گانه ایران یاد می شود. 
هندسه این دژ بسیار متنوع و در عین حال منسجم است. سنگ و آجر به زیبایی جدار خارجی بنا را در بر گرفته و با طبیعت اطراف آن عجین شده است. سازه داخلی آن نیز توسط طاق هایی جناغی مستحکم شده است و آن را همچنان پس از قرن ها، استوار نگه می دارد.
قلعه محیطی 1260 متری را به خود اختصاص داده است که طول آن به 500 متر می رسد اما عرض آن در قسمت های مختلف اندازه های گوناگونی داشته و باعث شده تا فرم کلی پلان آن نامنظم باشد، به طور کل مساحت این مجموعه به 22300 متر مربع می رسد.
40 برج در میان راه و خود قلعه وجود دارد، علاوه بر آن دیوار سنگی-آجری نیز بین آن ها کشیده شده و ارتفاعشان در مکان هایی به 3 متر و در بعضی جاها به 10 متر می رسد. با دیدن این بنا شاهد روزنه هایی بر جداره ها خواهید بود، این سوراخ ها مکان هایی برای تیر اندازی و ریختن مایعات داغ بر سر دشمنان بود به گونی از آن ها می توان به عنوان سپری محافظتی یاد کرد. 
سازندگان این بنا بسیار هوشمندانه موقعیت آن را انتخاب کرده اند به گونه ای که بخش اصلی در بالا ترین ارتفاع روستا قرارگرفته و شیبی بسیار تند اطراف آن را فرا گرفته تا مانع از نفوذ دشمن باشد. از افتخارات این قلعه غیر قابل نفوذ بودن آن است، چیزی که بسیاری از قلعه ها از این بلای انسانی بی نصیب نبوده اند.

اجزای قلعه رودخان:
با رسیدن به بالاترین نقطه این مجموعه در وهله اول با ورودی بزرگ رو به رو خواهید شد که 2 طرف آن را برج هایی در بر گرفته اند. این ورودی با ابعاد 2.6*3.5 متر مربع، در ضلع شمالی بنا قرار گرفته است و زمین های اطراف آن از شیب بسیار تندی برخورداند. با گذر از دروازه اصلی رفته رفته داخل قلعه نمایان می شود و می توانید برای ماجراجویی بیشتر به داخل برج ها رفته و رودخان را از بالاترین نقطه نگاه کنید. پس از 90 متر پیاده روی به محل قرارگیری دروازه شرقی خواهید رسید، مکانی که باریک ترین بخش دژ می باشد و محل تلاقی برج های جنوبی و شمالی است.
جالب است بدانید تمامی برج و باروهای قلعه رودخان مسقف بوده اند تا به هنگام برف و باران اختلالی در کار سربازان و دفاع از قلعه به وجود نیاید.
پس از 200 متر پیاده روی در داخل قلعه به بلندترین نقطه آن، واقع در ضلع غربی می رسیم. بنایی 2 طبقه با کاربری شاه نشین برای حاکمان و فرماندهان قلعه که در حال حاضر بسیاری از بخش های آن تخریب شده است. این ساختمان از تراسی برخوردار بود تا فرماندهان بتوانند به راحتی بر منطقه نظارت داشته باشند.
بیشترین بخش های قلعه شامل پایگاه نظامی، محل اقامت فرماندهان ارشد، زندان، قرقاول خانه، حمام، آبریزگاه و چند واحد مسکونی دیگر، در ضلع شرقی جای گرفته اند و یک دروازه برای خروج اضطراری نیز در بین آن ها تعبیه شده است.
آب انبار ساخته شده در ضلع غربی بنا مکانی بود تا آب تمامی قسمت های قلعه را تامین کند. این بخش فضایی 130 متری را به خود اختصاص می دهد و پیش از زلزله سال 1369 خورشیدی پر از آب بود. امروزه نیز سازمان میراث فرهنگی این استان تلاش کرده تا آن را دوباره احیا کند و در حال حاضر نیز آب شرب قلعه از همین مکان تامین می شود.

بهترین فصل سفر:
مناطق شمال کشورمان در 4 فصل سال جلوه ای منحصر به فرد را به خود می گیرند و در تمامی این روزها پذیرای گردشگران بسیاری هستند. قلعه رودخان نیز از این قضیه مستثنی نیست اما بهترین و خوش آب و هوا ترین زمان سفر به آن فصل های بهار و تابستان است. در این روزها روحی تازه و جوان با هوایی مطبوع کل فضای رودخان را در بر می گیرد و بهترین زمان برای تصفیه شش هایتان خواهد بود.
پاییز با جامه ای هزار رنگ در سر تا سر راه خودنمایی خواهد کرد و بهترین چشم اندازها را برای عکاسی در اختیارتان قرار خواهد داد، تنها بایستی مواظب باشید تا به هنگام بالا رفتن از پله های سنگی لیز نخورید.
زمستان این منطقه به علت ارتفاع زیادش از سطح دریا، پوشیده از برف خواهد شد و تا چشم کار می کند سفیدی و یکدستی را مشاهده خواهید کرد اما در این زمان راه رسید به قلعه بسیار لیز و خطرناک خواهد بود. پس پیش از بالا رفتن از پله ها کفش و لباس مناسب به تن کنید و با خود آذوقه به همراه داشته باشید چرا که غرفه های فروش غذا در این ایام کار نخواهند کرد.

هزینه بلیط ورودی:
بازدیدکنندگان داخلی: 2،500 تومان
بازدیدکنندگان خارجی: 15،000 تومان
هزینه ورودی ماشین: 10،000 تومان

نکته: راهپیمایی از پله ها نیاز به 2 ساعت پیاده روی مداوم دارد پس توانایی افراد را برای این ماجراجویی در نظر بگیرید. بهتر است با خود چوب دستی داشته باشید تا راحت تر از این مسیر عبور کرده و فشار کمتری به زانوهایتان وارد شود.

تذکر: پوشیدن کفش خوب و اطلاع از وضع آب و هوایی منطقه برای انتخاب لباس مناسب، یکی از ضروری ترین نکات بازدید از قلعه رودخان است. بهتر است پول نقد به همراه داشته باشید چرا که اکثر غرفه ها دستگاه کارت خوان ندارند و ممکن است این مسئله مشکل ساز شود.

تذکر: تا می توانید وسایل سبک به همراه داشته باشید تا وزن آن ها در میان راه اذیتتان نکند.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به قلعه رودخان

تفریحات نزدیک به قلعه رودخان

نظرها

  • 0 0

    بسیار زیبا و دقیقا مشابه توضیحات درج شده در بالا. سپاس از اطلاعات و راهنماییهای خیلی عالی تمام کسانی که این مجموعه را تنظیم کرده اند.

  • 0 0

    بسیار عالی


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید