• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  قلعه سلاسل شهرستان خوزستان استان شوشتر
  •  قلعه سلاسل شهرستان خوزستان استان شوشتر
  •  قلعه سلاسل شهرستان خوزستان استان شوشتر


قلعه سلاسل

نام مرکز دیدنی

Salasel Castle

نوع مرکز دیدنی

خرابه باستانی

استان

شهرستان

شوشتر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

خوزستان، شهرستان شوشتر، بلوار علامه شیخ شوشتری

بر بلندای ضلع غربی شهر شوشتر قلعه باستانی سلاسل با قدمتی به طول حکومت هخامنشیان قرار گرفته است. در رابطه با تاریخ دقیق ساخت آن نظرات متفاوتی نقل شده اما به عقیده برخی از باستان شناسان سلاسل قلعه ایست ساسانی. قلعه سلاسل محدودهای به مساحت 5.3 هکتار را به خود اختصاص داده است و احداث آن بر روی بستری صخره ای سبب پایداری بیشتر بنا شده است تا آنجا که بخش هایی از آن تا به امروزه سالم مانده اند.
در نزدیکی قلعه سلاسل، 15 اثر تاریخی دیگر نظیر نهر داریون شوشتر وجود دارد. ارزش تمامی این آثار تا اندازه ای برای جهانیان بالا است که در نشست جهانی 26 ژوئن سال 2009 میلادی به عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر با شماره 1315 به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید.
این قلعه پهناور بخش های متعددی را در خود جای داده است و از این میان می توان به کوشک یا عمارت حاکم نشین، شبستان، حرم خانه، برج، سربازخانه، نقاره خانه، قورخانه(اسلحه خانه)، خندق، پل های قلعه، حمام، آشپزخانه، قاپی ها(دروازه های بزرگ)، طویله و 5 شوادان آن اشاره کرد. شوادان ها مکان های زیرزمینی بسیار مناسبی برای مناطق گرم و خشک بوده اند. این مکان های زیرزمینی نزدیک به 20 الی 30 متر به اعماق زمین می رفتند و می توانستند تا حدود 40 درجه سانتی گراد دما را تعدیل کرده و فضای مطبوعی را در روز های گرم سال به وجود آورند. بالاترین بخش قلعه موسوم به کوشک و یا همان عمارت حاکم نشین است و با چند پله، در سطح بالاتری از حیاط اطرافش قرار گرفته است. اثر برج و باروهای متعددی به صورت غیر نظام مند در اطراف قلعه به چشم می خورد. این برج های مدور از کنار هم آیی ملات مقاوم ساروج، ماسه و سنگ ساخته شده اند و مساحتی به قطر 30.5 متر را به خود اختصاص داده است. طبق کاوش ها در سال 2005 میلادی شواهدی بر وجود خندق در اطراف ضلع جنوبی قلعه، آشکار شد و وجودش به این علت بود تا در مواقع لزوم پر از آب شود و سدی برای حمله دشمنان به شمار رود. بر روی خندق پل هایی از جنس سنگ، گچ، آجر و ملات ساروج ساخته شده بود اما امروزه به کل تخریب شده اند. 8 آبگیر در زیر این قلعه ساخته شده بود و در انتهای مسیر خود به کانالی بزرگ تبدیل می شدند و به کارون می پیوستند، اما در سال های اخیر تنها تعدادی از آن ها در حال بهره برداری هستند. در بخش تحتانی قلعه سلاسل تفکرات زیبایی به کار گرفته شده است تا حتی بتوان در زمان جنگ و بسته شدن دروازه ها از نهر داریون آب مصرفی قلعه را تامین کرد. لازم به ذکر است یکی از کاربری های نهر باستانی داریون در گذشته، تامین آب حمام های قلعه بوده است.
قلعه با عظمت سلاسل دارای 2 دروازه بزرگ بود و هر کدام به گروهی اختصاص داشتند. در ضلع جنوب شرقی آن دروازه ای برای فرماندهان نظامی و افراد خاص به کار برده شده بود و دروازه ضلع جنوبی سلاسل با قرارگیری در نزدیکی مسجد شاه صفی به منظور تردد عموم مردم مورد استفاده قرار می گرفت.
تا پیش از نیم قرن گذشته قلعه حالتی استوار و سالم داشت اما پس از آن رفته رفته چهره زیبای خود را به ویرانه ای داد و جز بخش های کوچکی از آن سالم باقی نماند. این تخریبات از آنجایی شروع شد که پس از پایان حکومت نادرشاه افشار محل فرماندهی وی در این قلعه خالی از سکنه شد و متروکه ماند و حتی با وجود مرمت هایی در عصر شاهنشاهی ناصرالدین شاه، بنا مورد استقبال قرار نگرفت. سال 1341 خورشیدی آغاز بی محبتی ها به قلعه سلاسل بود و اداره دارایی به تخریب آن برخواست تا اداره خود را بنا کند. در سال های اخیر نیز برای باز زنده سازی اش اقدامی صورت نگرفت و جز شوادان ها، بخش های زیر زمینی و تونل های داریون چیزی از آن برجای نمانده است.
این اثر چشمگیر هر بیننده ای را به خود جذب می کند و مادام ژان دیولافوآ، باستان شناس مشهور فرانسوی، در نوشته های خود بدین صورت در رابطه با قلعه سلاسل سخن بر زبان می آورد: (قلعه سلاسل اقامتگاه رسمی والی خوزستان است، و بر روی کوهی نظیر فلاتی کوچک قرار دارد. در پای این کوه یکی از شعب رود کارون با نام شطیط، عبور می‌کند. ساختمان‌ ها و استحکاماتی که از عهد ساسانیان باقی مانده‌اند آن را از طرف شهر قابل دفاع می ‌سازند).
این بنای کهن سال و گرانبها با شماره 1117 در 10 آبان ماه سال 1354 خورشیدی به ثبت آثار ملی ایران در آمد و با وجود فرسودگی های بسیارش، همچنان نشانی از اوج دانش و تمدن گذشتگانمان محسوب می شود.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به قلعه سلاسل

تفریحات نزدیک به قلعه سلاسل

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید