• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  • رستوران موزه رستوران جارچی باشی شهر اصفهان
  • رستوران موزه رستوران جارچی باشی شهر اصفهان
  • رستوران موزه رستوران جارچی باشی شهر اصفهان
  • رستوران موزه رستوران جارچی باشی شهر اصفهان
  • رستوران موزه رستوران جارچی باشی شهر اصفهان
  • رستوران موزه رستوران جارچی باشی شهر اصفهان
  • رستوران موزه رستوران جارچی باشی شهر اصفهان
  • رستوران موزه رستوران جارچی باشی شهر اصفهان
  • رستوران موزه رستوران جارچی باشی شهر اصفهان
  • رستوران موزه رستوران جارچی باشی شهر اصفهان


موزه رستوران جارچی باشی

نام رستوران

Malek Soltan Jarchibashi Restaurant

نوع رستوران

رستوران ایرانی

استان

شهرستان

اصفهان

ناحیه

مرکز شهر

نوع غذا

رستوران ایرانی

ساعت بازدید

همه روزه از ساعت 12:00 الی 16:00, شام از ساعت 19:30 الی 23:00

نرخ قیمت ورودی

لوکس

وب سایت

آدرس

شهر اصفهان، خیابان سپه، خیابان حکیم، کوچه هفتم یا کوچه باغ قلندرها، مجموعه تاریخی ملک سلطان جارچی

موزه سفره خانه جارچی باشی به گفته عوامل خود مجموعه محلی برای تجربه هم زمان آرامش و کیفیت است و ترکیبی از حس ها و طعم های مختلف برای شما به ارمغان می آورد. این سفره خانه در محل یکی از حمام های قدیمی اصفهان بنا شده است.

وجه تسمیه 
این بنا ساخته شده توسط ملک سلطان، جارچی باشی شاه عباس اول است و به همین دلیل به این لقب شهرت یافته است. جارچی لقبی بود که به صاحب منصبان درباری و دیوانی در زمان صفویه و قاجار داده می شد و وظیفه آنها رساندن اخبار به مردم بود. جار واژه ای ترکی است و معنی آن ندا و آواز است. این واژه از زمان مغول و ایلخانی وارد منابع فارسی شده است. 
جارچی ها بعد از دوره صفویه در دوران قاجار نیز شغل پر رونقی داشتند، جارچی ها در اغلب سفر های پادشاهان و استقبال از مهمانان خارجی حضور داشتند. اما در زمان حکومت محمد شاه قاجار با چاپ اولین روزنامه فارسی کم کم نحوه خبر رسانی در ایران منظم تر شد و این شغل نیز رونق خود را از دست داد. 

حمام تاریخی ملک سلطان جارچی باشی
این حمام در دوران صفویه و هم زمان با ساخت میدان نقش جهان بنا شده و در آن زمان با داشتن 2 حمام مردانه و زنانه بزرگترین حمام شهر محسوب می شد. در آن زمان حمام جارچی باشی در بازار بزرگ اصفهان و در نزدیکی مسجدی به همین نام قرار داشت. کتیبه یافت شده در مسجد جارچی باشی واضح می شود در سال 1019 قمری مسجد و حمام توسط ملک سلطان، جارچی باشی شاه عباس اول ساخته شده است. در واقع ملک سلطان جارچی باشی 4 بنا ارزشمند مسجد، حمام، سرا و کاخ جارچی را در اطراف میدان نقش جهان و بنا های ارزشمند آن ساخته است. امروزه کاخ جارچی کاملا از بین رفته است. 
قسمت های مختلف حمام به ترتیب خاصی قرار گرفته اند و این امر نشان دهنده برنامه ریزی برای ارتباط افراد و سیستم تقسیم گرما در قسمت های مختلف حمام است. ترتیب فضا های حمام به نوبت رختکن، سربینه، چال حوض و گرم خانه است. در سربینه حوضچه هایی برای شستن پاها تعبیه شده بود و در بخش چال حوض استخری مستطیل شکل ساخته شده بود، داخل این حوض آب سرد برای شنا وجود داشت.
سقف حمام جارچی باشی گنبدی شکل است و روزنه هایی با شیشه های محدب در این گنبد وجود دارد. این روزنه ها هم محلی برای ورود نور هستند و علاوه بر روشنایی از اتلاف انرژی نیز جلوگیری می کنند. به علت تحدب این شیشه ها نور را فقط از یک طرف عبور می دهند لذا فقط داخل حمام را روشن می کنند و همچنین اگر کسی روی پشت بام باشد نمی تواند داخل حمام را ببیند.
حمام جارچی باشی برای استفاده عموم مردم بوده و هم زمان حمام های جدا گانه برای زنان و مردان داشت. مخزن آب آن با سوختن چوب و ذغال گرم می شد و دود حاصل از این سوخت ها برای ضد عفونی کردن قسمت های مختلف به فضا های گربه رو موجود در کف هدایت می شد و به این شیوه از کمترین انرژی بیشترین استفاده می شد. در سال های آخر بهره برداری از این حمام از گازوئیل به عنوان سوخت استفاده می کردند و با هدایت گازوئیل در گربه رو ها و آتش زدن آن به هدف ضد عفونی قسمت های مختلف نیز می رسیدند.
مخزن آب و حوضچه ها اختلاف ارتفاع قابل توجهی دارند و به همین دلیل آب به راحتی وارد حوضچه ها و فواره های آنها می شد. امروزه نیز شما فواره ها و جوی های آب زیادی را در این سفره خانه می بینید که در گذشته لوله های شیب دار برای به جریان انداختن آب بودند. شنیدن صدای آب این فواره ها هم در گذشته به افراد کمک می کرد از دغدغه های روزمره فارغ شوند هم امروزه فضای دل انگیزی برای شما فراهم می کند.

تغییر کاربری به سفره خانه جارچی باشی
این حمام در سال 1382 خورشیدی توسط حاج سید احمد افتخاری باز سازی شد و از سال 1390 رسما تحت عنوان رستوران جارچی باشی افتتاح شد. 
حمام جارچی باشی امروزه با کاربری به نام سفره خانه جارچی باشی به ظرفیت 250 الی 300 نفر در حال خدمات رسانی است. این سفره خانی بخشی را تحت عنوان VIP  نیز ساخته است و شما می توانید جهت برگزاری مهمانی های خاص، جشن های تولد و نامزدی این قسمت را رزرو کنید. 
منو این رستوران تقریبا کامل است و شامل انواع کباب ها، غذا های سنتی اصفهان، دسرها، پلوها، غذاهای دریایی، نوشیدنی های گرم و سرد می باشد.  برای دیدن لیست غذاهای این رستوران و رزرو می توانید از طریق سایت مجموعه جارچی باشی اقدام نمائید.

ثبت ملی
این بنا تاریخی در 24 اسفند 1383 با شماره 11545 به ثبت ملی رسید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

رستوران ها نزدیک به موزه رستوران جارچی باشی

دیدنی های نزدیک به موزه رستوران جارچی باشی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

آب و هوا

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید