• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  ورزشگاه شهید فهمیده (باشگاه جعفری) شهر تهران استان تهران
  •  ورزشگاه شهید فهمیده (باشگاه جعفری) شهر تهران استان تهران


ورزشگاه شهید فهمیده (باشگاه جعفری)

نام مرکز دیدنی

Fahmideh Club (Jafari Club)

نوع مرکز دیدنی

استادیوم و مجموعه ورزشی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

منیریه و میدان حر و بریانک

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، خیابان خیام، خیابان فیاض بخش، بعد از کوچه سلطانی، پلاک 17

ورزشگاه شهید فهمیده که پیش ترها باشگاه جعفری خوانده می شد، پیشینه تاریخی عجیب و غریبی دارد. این تنها ورزشگاهی است که با کودتای 28 مرداد رابطه مستقیم دارد. لابد می پرسید ورزش و جوانمردی کجا، کودتا کجا؟! داستان از جایی شروع می شود که عده ای از اراذل و اوباش مخل آسایش مردم در همین 70 سال پیش مدعی بودند که سروری بعضی از محله ها در تهران را به عهده دارند و کلا قانون و شهربانی هم از پس آنها بر نمی آمد. مثلا شاید در سریال شهرزاد هفت کچلون را دیده باشید شاید فکر کنید این هفت کچلون شخصیت های تخیلی ساخته و پرداخته ذهن فیلمنامه نویس است اما در واقع در ایران زمانی چنین گروههایی وجود داشتند که مثل آب خوردن آدم می کشتند و دست هیچ کسی هم به آن ها نمی رسید. یکی از این آدم ها هم شعبان جعفری معروف به شعبان بی مخ بود. بنا به آنچه خودش در کتاب خاطراتش می نویسد به او شعبون بی مخ می گفتند چون از اول کودکی هم به هیچ صراطی مستقیم نبوده است. وقتی که در مدرسه همه برای بیرون رفتن از کلاس از معلم اجازه می گرفتند شعبان جعفری سرش را زیر می انداخته و کلاس را هر وقت دوست داشته ترک می کرده و معلم به بچه ها اشاره می کرده که شعبون مخ ندارد و از آنجا به این نام معروف می شود. با این رویه مدرسه رفتن وی بارها از مدرسه اخراج می شود و بعد از اینکه چهار کلاس درس می خواند مدرسه را برای همیشه ترک می کند. بر طبق اظهارات وی در کتاب خاطراتش در ابتدا وی از طرفداران پر و پاقرص آیت الله کاشانی بوده و با سیاست های رضاه شاه و پسرش سخت مخالف بوده به طوری که دایما در حال درست کردن آشوب در گوشه و کنار تهران بوده است. او تعریف می کند که به خاطر حمله به خانه مصدق و تجاوز به حریم خصوصی وی در زندان بوده است که ارتشبد زاهدی او را فرا می خواند و از وی درخواست می کند که قائله طرفداران مصدق را در هم بپیچد و در ازاء کاری که می کند هر چه که می خواهد شاهنشاه (محمدرضا شاه پهلوی) به او می دهد. اینجاست که شعبان شورشیان را با همان روش قلدر مآبانه اش سرکوب می کند. شعبان که در رشته کباده قهرمان ملی بوده است از محمدرضاشاه پهلوی می خواهد مجوز ساخت زورخانه ای را به او بدهد و شخصا برای افتتاحش هم تشریف بیاورد و این می شود که زورخانه جعفری با حضور شخص شاه ایران در سال 1323 افتتاح می شود و مدتی هم تیمور بختیار مدیر افتخاری آن می شود. از دولتی ها گرفته تا گردشگران خارجی تا سال 1357 بازدیدکنندگان این ورزشگاه و ورزش های پهلوانیش بوده اند. این ورزشگاه امروزه شهید فهمیده نام گرفته است اما رد پای تاریخ هنوز در آن دیده می شود. جالب اینجاست که شعبان جعفری که نامش در لیست کمیته انقلاب برای اعدام بود با انقلاب اسلامی اول به اسراییل و سپس به آمریکا می گریزد و درست در 28 مرداد 1385 چشم از دنیا فرو می بندد. گویا 28 مرداد نقطه عطف زندگی وی محسوب می شده است.
ورزشگاه شهید فهمیده در حال حاضر محل فدراسیون ورزش های باستانی و زورخانه ای است و بخشی از آن جهت ساخت مجتمع تجاری توسط شهرداری تهران تخریب گردیده و کلا وضعیت مناسبی ندارد.

ثبت ملی 
این اثر در تاریخ 25/07/1383 به شماره 11213 ثبت ملی شد.

دسترسی به ورزشگاه شهید فهمیده
مترو: با استفاده از خط 2 مترو در ایستگاه متروی حسن آباد از قطار پیاده شوید و با 500 متر پیاده روی خودتان را به خیابان فیاض بخش برسانید، بعد از رد شدن از خیابان سلطانی، ورزشگاه شهید فهمیده با پلاک 12 قرار گرفته است.
اتوبوس: با همه خطوط اتوبوسی که در ایستگاه پایانه فیاض بخش توقف دارند می توانید خودتان را به خیابان فیاض بخش برسانید، بعد از خیابان سلطانی، پلاک 12، ورزشگاه شهید فهمیده قرار گرفته است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

تفریحات نزدیک به ورزشگاه شهید فهمیده (باشگاه جعفری)

دیدنی های نزدیک به ورزشگاه شهید فهمیده (باشگاه جعفری)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.


مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید