• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد بی بی هیبت شهر آذربایجان کشور باکو
  •  مسجد بی بی هیبت شهر آذربایجان کشور باکو
  •  مسجد بی بی هیبت شهر آذربایجان کشور باکو
  •  مسجد بی بی هیبت شهر آذربایجان کشور باکو
  •  مسجد بی بی هیبت شهر آذربایجان کشور باکو


مسجد بی بی هیبت

نام مرکز دیدنی

Bibi-Heybat Mosque

نوع مرکز دیدنی

مسجد

شهر

مدت زمان بازدید

کمتر 1 ساعت

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

Baku, Azerbaijan

می توان از بی بی هیبت به عنون یک مسجد تاریخی در باکو نام برد که بنای اولیه اش در قرن سیزدهم به دستور شیروان شاه فرخ زاد ساخته شد. بنای مسجد در سال 1936 به طور کامل توسط بلشویک ها تخریب گردید و در سال 1990 تحت عملیات مرمت و بازسازی قرار گرفت. در واقع بنای کنونی این مسجد از همان زمان باقی مانده است. این مسجد آرامگاه یکی از نوادگان حضرت محمد می باشد و امروزه مرکز معنوی مسلمانان و یکی از مهم ترین بناها با معماری اسلامی در باکو به شمار می رود. الکساندر دوما رمان نویس و نمایش نویس معروف فرانسوی در دهه 1840 از بی بی هیبت دیدن نمود و در توصیفاتش از آن به نام مسجد فاطیما نام برد از این رو امروزه مردم محلی از آن به عنوان مسجد حضرت فاطمه نیز یاد می کنند. 
بنای این مسجد بر روی آرامگاه دختر امام هفتم شیعیان امام موسی کاظم که از دست آزار و اذیت خلفا به باکو سفر نمود، بنا گردیده است. بر روی سنگ قبر آرامگاه نسب این بانو را یکی از نوادگان پیامبر، نوه امام ششم، دختر امام هفتم و خواهر امام رضا حک کرده اند. 
نگاهی به پیشینه مسجد قدیمی قبل از بازسازی های سال 1911
بر اساس نوشته های موجود بر روی دیوار جنوبی مسجد تاریخ نگاران قدمت این بنا را اواخر قرن سیزدهم تخمین زده اند. همچنین بر روی این دیواره ها نوشته ای عربی با مضمون کاری از محمد بن سعد به چشم می خورد. نوشته ای که طراحی مسجد توسط وی که جزو یکی از معمارین معروف و خالق قلعه نارداران (Nardaran Fortress) در نزدیکی باکوست را به اثبات می رساند. پیکر حاجی شیخ شریف نیز در نزدیکی مسجد تدفین گردیده، مسلمانی که به منظور افزایش بار عرفانی اش وارد باکو شد و بقیه زندگی اش را در مسجد سپری نمود. نویسنده مشهور الکساندر دوما نیز از این مسجد دیدن کرده و در خاطراتش آن را چنین توصیف نموده: این مسجد محلی برای عبادت و کسب حاجت زنان نابارور می باشد، زنانی که پس از عبادت و نذر و نیاز ظرف کمتر از یک سال به حاجت خود می رسند و بچه دار می شوند. جهانگردان و کاشفان محلی و اروپایی متعددی نظیر باکیخانوف عباسقلی (Abbasgulu Bakikhanov)، ایلیا نیکالایویچ برزین (Ilya Berezin)، یوهانس آلبرشت برنهارد دورن (Johannes Albrecht Bernhard Dorn) و نیکولاس خانیکوف (Nicholas Khanykov) نیز در آثارشان به این مسجد اشاره نموده اند. در سال 1911 حامی باکو آلاسگر آقا داداش اف (Alasgar Agha Dadashov) همراه با معمار حاجی نجف ساختمان جدیدی را به مسجد اضافه نمودند و بر اساس بازسازی ها مسجد فرم مکعبی به دست آورد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

دیدنی های نزدیک به مسجد بی بی هیبت

تفریحات نزدیک به مسجد بی بی هیبت

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید