• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


آشنایی با غارهای باستانی اَلورا (Ellora) واقع در کشور هند

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۵/۶/۳۱   تعداد بازدید : 15269   گروه مطلب : دیدنی ها


آشنایی با غارهای باستانی اَلورا (Ellora) واقع در کشور هند

غارهای اَلورا یکی از گسترده ترین مکان های رهبانی در جهان می باشند که در فاصله 30 کیلومتری شمال تا شمال غرب شهر اُرَنگ آباد (Aurangabad) و در نزدیکی دهکده اَلورا قرار گرفته اند. پیروان آیین بودا، هندو  و دین جِین (Jainism) در میان قرون ششم و دهم پس از میلاد مسیح دست به ساخت این سازه بسیار پیچیده زدند. در اینجا تعداد 12 غار بودایی، 17 غار متعلق به پیروان هندو و 5 غار دیگر هم از آنِ پیروان مذهب جِین می باشد. این واقعیت که این گروه ها، سازه های خود را تا این حد نزدیک به هم و حتی در برخی از اوقات در یک زمان بنا کرده اند، اثباتی بر هماهنگی میان ادیانی است که در این دوره از زمان در تاریخ کشور هندوستان وجود داشته است.


غارهای باستانی اَلورا (Ellora) واقع در کشور هند

سازندگان غارهای اَلورا را از میان سطوح و نمای تپه های چاراناندری (Charanandri) که آرایشی از سنگ های آتشفشانی بازالت می باشد برش داده و بنا کردند. آنها ساخت این بنا را از حوالی سال 500 پس از میلاد مسیح آغاز کردند. کار ساخت غارهای بودایی چیزی بین سال های 500 الی 750 پس از میلاد مسیح زمان برد. تراشکاری سنگ ها به وسیله اسکنه و برای ساخت غارهای آیین هندو در میان سال های 600 الی 870 پس از میلاد مسیح روی داد در حالیکه کار ساخت غارهای جِین ها حدوداً از  سال 800 تا سال 1000 بعد از میلاد مسیح ادامه داشت. معابد و صومعه سراها با تراشیدن دیواره های صخره هایی از جنس سنگ بازالت، درست در کنار همدیگر بنا شدند. در مجموع تعداد 34 غار در اینجا وجود دارد و همگی به ترتیب زمان ساخت شماره گذاری شده اند. ابتدای این شماره گذاری از قدیمی ترین غار مذهب بودایی که در انتهای قسمت جنوبی این منطقه واقع شده شروع می شود.


غارهای باستانی اَلورا (Ellora) واقع در کشور هند

غارهای بوداییان اولین سازه های ساخته شده هستند. تمامی این غارها به جز غار دهم، صومعه سراهایی بودند که برای فعالیت هایی نظیر غذا خوردن، خوابیدن و مراقبه استفاده می شدند. همراه با پیشرفت ساخت غارها که مدام به سمت شمال ادامه پیدا می کردند، ابعادشان نیز بزرگ تر می شد. به عنوان مثال، غار شماره یک بسیار ساده ساخته شده و با کم ترین میزان سنگ تراشی، دارای تعداد هشت سلول رهبانی کوچک است، در حالی که غار شماره یازده دارای سه طبقه به همراه یک تالار بسیار بزرگ در طبقه بالایی است. در زیارتگاه، دیوارهایی وجود دارند که شامل پنج بودا می باشد که بقایای بودا در قلمرو زمین هستند. همینطور در کنار این 5 بودا، هفت بودای دیگر که نشان دهنده تجسمی از گذشته است نیز وجود دارد.


غارهای باستانی اَلورا (Ellora) واقع در کشور هند

17 غار متعلق به مذهب هندو در میان بخش مرکزی این بنای پیچیده جا خشک کرده اند. برخلاف غارهای صاف و ساده بودایی که قبل تر بنا شده بودند، حجاری ها و نقوش برجسته بسیاری که متعلق به یکی از خدایان آنها به نام شیوا می باشد، دیوارهای غارهای پیروان آیین هندو را پوشانده است. این نقوش برجسته وقایای مختلفی که در کتاب مقدس این مذهب نوشته شده را به تصویر می کشند. سازندگان، غار چهاردهم را از یک صومعه سرای بودایی به یک معبد هندو تبدیل کرده اند. گچ بری های پیش ساخته باشکوه، زینت و زیبایی خاصی به دیوارهای این غار داده و همینطور یک آلاچیق، مجسمه الهه باروری و جوان نیز آنها را پوشش می دهد. غار پانزده هم در نگاه اول بسیار ساده به نظر می رسد اما در طبقه بالایی آن تعدادی از نفیس ترین مجسمه های موجود در میان غارهای اَلورا قرار داده شده است.


غارهای باستانی اَلورا (Ellora) واقع در کشور هند

غارهای باستانی اَلورا (Ellora) واقع در کشور هند


آشنایی با غارهای باستانی اَلورا (Ellora) واقع در کشور هند



غار شانزدهم بی رقیب ترین و برجسته ترین مورد در میان غارهای اَلورا می باشد. این غار که به نام معبد کایلاسا (Kailasa) نیز شناخته می شود، در اصل یک غار نبوده و بیشتر به مانند یک معبد مستقل می باشد که به طول کامل از تراشیدن یک قطعه سنگ بزرگ به وجود آمده است. این بنای عظیم می تواند در حدود دو برابر مساحت معبد پارتِنان (Parthenon) که در شهر آتن قرار دارد را پوشش دهد. این غار نشان دهنده خانه خدای شیوا و کوه کایلاش (Mount Kailash) می باشد. در اصل این محل با پوششی از گچ سفید رنگ پوشانده شده بود تا آن را به مانند کوه های پوشیده از برف نشان دهد.


غارهای باستانی اَلورا (Ellora) واقع در کشور هند

باستان شناسان بر این باورند که غار بیست و یکم قدیمی ترین غار مذهب هندو در بنای اَلورا می باشد. این غار شامل مجسمه های فاخری از جمله نگهبانان درب و الهه های رود می باشد. غار بیست و نهم نیز در اواخر سال پانصد تراشیده شد و دارای سه مسیر پلکانی است که توسط یک جفت مجسمه شیر محافظت می شده اند. به مانند دیگر غارهای متعلق به مذهب هندو، گچ بری های پیش ساخته زیبایی تمامی دیوارهای این غار را پوشانده است.


غارهای باستانی اَلورا (Ellora) واقع در کشور هند

غارهای پرستشگران مذهب جِین در اواخر سال های هشتصدم الی نهصدم با نمایی کاملاً متمایز کننده از سنت جِین ها که ترکیبی از پرهیزگاری و دکوراسیون پر از جزییات است حکاکی و بنا شده است.
این غارها به بزرگی دیگر غارهای این مجتمع نیستند اما تلفیق آثار هنری در آنها بسیار استثنایی می باشد. بر روی سقف برخی از غارهای جِین ها نقاشی های رنگارنگی وجود داشته و حتی برخی از قطعات این نقاشی ها همچنان قابل رویت می باشند. دیدنی ترین غار در میان غارهای پیروان آیین جِین، غار سی و دوم به نام ایندرا سبها (Indra Sabha) است. این مکان در حقیقت مینیاتوری از معبد کِلاش می باشد. طبقه اول آن کاملاً ساده و بی پیرایه است اما طبقه دوم شامل حکاکی ها و آثار استادانه ای نظیر یک گل نیلوفر تراش کاری شده بر روی سقف می باشد. دو مرد مقدس حکاکی شده در ورودی این زیارتگاه، نقش محافظان آن را ایفا می کنند. در سمت راست مجسمه گوماتیشِرا (Gomatesvara) قرار گرفته که یک مرد مقدس دیگر است ودر حال مراقبه کردن در جنگل می باشد. مراقبه او به قدری عمیق است که تاکستان و درخت های مو از زیر پای او سر بر آورده اند و حیوانات و مارها هم به دور پاهای او می خزند.


غارهای باستانی اَلورا (Ellora) واقع در کشور هند

غارهای باستانی اَلورا (Ellora) واقع در کشور هند

سفر به غارهای اَلورا با توجه به مقادیر زیادی از سازه های باستانی و آثار هنری موجود در آن، گاهی اوقات می تواند خسته کننده و دشوار باشد. برای همین بهترین کار این است که به هنگام کاوش در این غارها و برای هر چه بهتر درک کردن چنین مکان هایی و هر آنچه را که به نمایش می گذارند، زمان کافی در نظر گرفته شود.

منبع: touropia.com




نظرها

  • 2 0

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز ممنون از ایمیل جالب و معلوماتی شما خیلی جالب بود برای من ایین ها و غارهای ناشناخته جهان در هندوستان

    • 0 0

      خواهش می کنم کیومرث جان

  • 2 0

    با سلام و خسته نباشید: قدیم هم عجیب نقاش ماهر و خوبی بوده اند . با تشکر فراوان

    • 0 0

      سلام، بله. بسیار سپاسگذاریم

محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید