• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


سیدنی یا ملبورن: 7 تفاوت مهم که قبل از بازدید باید بدانید

  تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۶/۸   تعداد بازدید : 2248   گروه مطلب : دانستنیهای سفر


سیدنی یا ملبورن: 7 تفاوت مهم که قبل از بازدید باید بدانید

از اواسط دهه 1800، زمانی که ملبورن، سیدنی را با ثروت طلای خود تحت الشعاع قرار داد، یک رقابت (دوستانه) بین این دو شهر استرالیا وجود داشته است. چه ورزش (سیدنی‌ سایدرها راگبی بازی می‌ کنند، در حالی که ملبورنیایی‌ ها قوانین فوتبال استرالیا را اختراع کردند)، چه درباره صحنه غذا، رویدادهای فرهنگی یا حتی آب‌ و هوا باشد، یک شهر دائما در تلاش برای بهتر بودن است.
در حالی که چند سالی در ملبورن زندگی می کردم، در همان زمان، کتاب راهنمای سفر به سیدنی و فراتر از آن را نوشتم و به همین دلیل زمان زیادی را در هر دو شهر گذراندم. من آنها را از نظر جو و حال و هوایشان کاملا متفاوت می بینم و هر دو شهر را دوست دارم، با این حال همیشه ترجیح می دهم در ملبورن زندگی کنم و از سیدنی دیدن کنم. اما درست مانند بحث انتخاب بین لندن و پاریس، بسیاری از مردم دقیقا برعکس آن را انتخاب می کنند.
در اینجا برخی از تفاوت ها و شباهت های اصلی و همچنین برخی از مشاهدات شخصی و دلایلی وجود دارد که چرا فکر می کنم ممکن است یک شهر بر دیگری ارجحیت داشته باشد که امیدوارم اطلاعات کافی برای انتخاب در اختیار شما قرار دهد.

1. اندازه و جمعیت
سیدنی، پایتخت نیو ساوت ولز در جنوب غربی استرالیا، 5.3 میلیون نفر جمعیت دارد، در حالی که ملبورن، پایتخت ویکتوریا کمی دورتر در امتداد ساحل جنوبی، محل زندگی 5 میلیون نفر است. در حال حاضر از نظر جمعیت بسیار مشابه هستند، اما پیش‌ بینی‌ ها انتظار دارند که ملبورن در 5 تا 10 سال آینده از سیدنی پیشی بگیرد. یکی از دلایل این پیش بینی این است که ملبورن برای 6 سال متوالی به عنوان "قابل زندگی ترین شهر جهان" انتخاب شده است و با وجود اینکه اکنون از رتبه اول سقوط کرده است، اما به طور مداوم سیدنی را در رتبه بندی شکست می دهد.
اما شهر قابل سکونت بودن لزوما آن را به شهری تبدیل نمی کند که گردشگران به آن سرازیر شوند و در حالی که ملبورن مکان های ارزشمند زیادی برای دیدن دارد، سیدنی بدون شک از نظر جاذبه های گردشگری برنده است. اگر برای بازدید به استرالیا می‌ آیید و فقط برای دیدن یکی از این دو شهر بزرگ زمان دارید، سیدنی را انتخاب کنید. با این حال، اگر می خواهید مهاجرت کنید و در یکی از آنها زندگی کنید، ممکن است بخواهید ملبورن را در نظر بگیرید.
نکته: با در نظر گرفتن اندازه شهرها، اقامت در به اصطلاح مناطق تجاری مرکزی (CBD) را در نظر بگیرید. اینها معمولا منطقه مرکزی مورد علاقه بازدیدکنندگان هستند.

1. اندازه و جمعیت


2. دور زدن در اطراف برای دیدن مناظر
هر دو شهر پر زرق و برق هستند، اما خوشبختانه همانطور که اغلب اتفاق می افتد، بیشتر مناظر برتر در داخل و اطراف مراکز قدیمی شهر و در نزدیکی نسبی به یکدیگر قرار دارند. در سیدنی، آسان‌ ترین و سریع‌ ترین راه برای رفت‌ و آمد با قطار است، به‌ ویژه خط چرخشی شهر که بسیاری از مناظر، از بندرگاه سیرکولار (Circular Quay) تا تاون هال را در بر می‌ گیرد و بقیه به راحتی با پای پیاده قابل دسترس هستند. با این حال، سرگرم‌ کننده‌ ترین راه برای رفت و آمد، قطعا قایق‌ های مسافربری محلی است که برخی از آنها شما را از بندر تا مانلی می‌ برند. بقیه قایق ها هم شما را به نقاط مختلف در طول مسیر می برند. یک خط اتوبوس عالی برای سوار شدن، اتوبوس B است که شما را از بندرگاه سیرکولار به ساحل بوندی می برد.
در ملبورن ترامواهای نمادینی وجود دارند که جالب هستند و شما را به همه جای شهر و حتی خارج از محدوده های درون شهری می برند. اگر می‌ خواهید به ساحل برایتون بروید، در ایستگاه نمادین خیابان فلیندرز سوار قطار ساندرینگام شوید.
نکته: برای سهولت استفاده، در سیدنی یک کارت اوپال بگیرید که می توانید آن را از روزنامه فروشی ها و کیوسک ها تهیه کنید. معادل کارت اوپال در ملبورن مایکی (myki) است که کارتی مشابه و آسان برای استفاده در گزینه های مختلف حمل و نقل است.

2. دور زدن در اطراف برای دیدن مناظر


3. آب و هوا
حتی قبل از اینکه به ملبورن بروم، در مورد "چهار فصل در یک روز" شنیده بودم. فکر می کردم این یک شوخی است، ولی نه، آب و هوای ملبورن به همان اندازه که گفته می شود ناپایدار است و یاد می گیرید چند لایه لباس بپوشید و هر بار که خانه را ترک می کنید عینک آفتابی و چتر به همراه داشته باشید. بر روی کاغذ، در سیدنی باران بیشتری می‌ بارد، اما معمولا در روزهای متوالی در زمستان اتفاق می‌ افتد و نه بصورت اتفاقی در یک زمان، مانند ملبورن. سیدنی به درستی به دلیل آفتابی بودنش با داشتن بیش از دو برابر تعداد روزهای آفتابی و صاف نسبت به ملبورن مشهور است.
نکته: به یاد داشته باشید که استرالیا در نیمکره جنوبی است و فصل های آن برعکس نیمکره شمالی است. تابستان از آذر ماه شروع می شود و کریسمس معمولا با باربیکیو در باغ یا ساحل جشن گرفته می شود، در حالی که زمستان و برف در ماه تیر رخ می دهد.

3. آب و هوا

 50 کاری که باید در طول سفر به استرالیا و نیوزلند انجام دهید



4. سواحل
سواحل استرالیا در سرتاسر جهان معروف هستند و حتی شهرها نیز با برخی از دیدنی های شگفت انگیز خود در دسترس مناطق تجاری مرکزی هستند. سیدنی در ساحل اقیانوس آرام، دارای ساحل معروف بوندی است و شهری با حال و هوای موج سواری و فرهنگ ساحلی متمایز است. هر دو طرف بندر طبیعی دارای انتخاب خوبی از سواحل است که برای شنا و موج سواری باز هستند. در مقابل، سواحل ملبورن با خلیج پورت فیلیپ هم مرز هستند، خلیجی دورافتاده تقریبا دایره‌ ای که رو به تنگه باس است و باعث می‌ شود سواحل کمتری برای موج سواری داشته باشند، اما برای شنا امن‌ تر هستند و ساحل برایتون ملبورن دارای اتاقک های حمام نمادین دوره ویکتوریایی است که کنار دریا را به رنگ های زیبای خود مزین می کنند.
نکته: هر از گاهی حملات کوسه در استرالیا اتفاق می افتد، اما نادر است. برای ایمنی بیشتر، در بخش‌ های پرچمدار ساحل بمانید، جایی که نجات غریق ها همیشه مراقب هستند و در صورت وجود خطر به شناگران هشدار می‌دهند.

4. سواحل


5. خوردن و آشامیدن
استرالیا دارای فرهنگ غذایی عالی است و غذاهای محلی و بین المللی آن در رستوران های برتر ارائه می شود. هم سیدنی و هم ملبورن رستوران‌ هایی با رتبه‌ بندی بالا دارند که برنده نشان کلاه‌ های برتر (Top Hats)، چیزی معادل محلی کتاب راهنمای میشلن هستند.
ملبورن به خاطر فرهنگ قهوه اش معروف است و هیچ ملبورنیایی چیزی جز بهترین قهوه را که به طور ماهرانه تهیه شده را نمی نوشد. باریستاها به قدری متعهد به کارشان هستند که حتی برای گرفتن یک قهوه سیاه ساده هم می توان منتظر ماند. به همین ترتیب، صبحانه ملبورن که برِکی نامیده می شود و همچنین از تخم مرغ های همزده با طعم قارچ روی خمیر ترش گرفته تا تخم مرغ بندیکت، همه فوق العاده هستند. اینجا مکانی است که می توانید در آخر هفته یک صبحانه دلچسب و دیرهنگام بخورید. سیدنی و همچنین ملبورن، انتخاب زیادی از رستوران‌ های سرآشپزهای مشهور و چند غذاخوری عالی برای پذیرایی‌ های خاص دارد.
وقتی در استرالیا هستید غذاهای محلی را امتحان کنید، مثل کانگورو، گوشتی فوق العاده بدون چربی که کاملا پایدار است. باراموندی، یک ماهی گوشت سفید رودخانه ای که در منوی هر رستوران و حتی در همبرگر فروشی‌ ها پیدا خواهید کرد و حشرات دوست داشتنی خلیج مورتون (Moreton Bay) که در واقع حشره نیستند بلکه خرچنگ های کوچک هستند.
نکته: برای خود یک مجله تایم اوت سیدنی و یا ملبورن تهیه کنید تا در مورد محبوب ترین رستوران های جدید بخوانید و رستوران هایی را که غذاهای مدرن استرالیایی سرو می کنند پیدا کنید. لیست ها همیشه به روز و صادقانه هستند.

5. خوردن و آشامیدن


6. خرید
خرید در استرالیا یک شمشیر دو لبه است. مکان‌ های فوق‌ العاده‌ای برای ولخرجی در سیدنی و ملبورن وجود دارد، اما استرالیا به‌طور باورنکردنی گران است، بنابراین همیشه هنگام جستجو نرخ ارز را در نظر داشته باشید. اگر بودجه اجازه می دهد، در سیدنی مستقیما به سمت ساختمان زیبای ملکه ویکتوریا در پایین خیابان جورج بروید و از آنجا مسیر خود را به سمت بالا ادامه دهید. فراموش نکنید که به پاساژهای کوچک سرپوشیده مانند Strand Arcade بروید، و پس از آن هم به سمت The Rocks می روید، جایی که می توانید سوغاتی های زیبا بخرید.
ملبورن به‌ خاطر «خیابان‌ های کوچک»، کوچه‌ های باریک تزئین‌ شده با هنر خیابانی و مملو از بوتیک‌ ها و مغازه‌ های کوچک و کافه‌ ها و رستوران‌ های بی‌ شمارش معروف است. همه آنها با پاساژهای تاریخی و مراکز خرید کوچک به هم مرتبط هستند، که باعث می شود گم شدن در آنها بسیار آسان باشد، پس چرا به یک تور خرید با راهنما نروید و به یکی از افراد محلی اجازه دهید بهترین نقاط را به شما نشان دهد؟
نکته: برای صرفه جویی در پول، می توانید قبل از حرکت در فرودگاه مقداری از مالیات خود را پس بگیرید.

6. خرید


7. خارج از محدوده شهر
تمام استرالیا ارزش دیدن دارد، اما بازدیدکنندگان اغلب فقط یک عکس کلی از آنچه این کشور قاره ارائه می دهد می بینند. بنابراین هنگامی که در یک شهر هستید، همیشه ارزش دارد که در خارج از محدوده آن برای دیدن مناظر جذابی که در نزدیکی شماست بروید. سیدنی و ملبورن هر دو دارای طبیعت و جاذبه های فوق العاده ای هستند که در سفرهای روزانه آسان می توان از آنها بازدید کرد. در سیدنی بازدید از کوه های آبی، با غارهای جنولان و سنیک ورلد (Scenic World) در کاتومبا، با یک تله کابین ریلی سرگرم کننده ضروری است. 
ملبورن از سه طرف، از دره یارا تا شبه جزیره مورنینگتون و بلارین، توسط مناطق تاکستان احاطه شده است. می‌ توانید بازدید از تاکستان‌ ها را با برخی از مناظر حیات‌ وحش نمادین استرالیا در پناهگاه هیلزویل ترکیب کنید. در حالی که جزیره فیلیپ که باید حتما ببینید، مناظر خیره کننده و مجموعه ای از زیباترین پنگوئن ها را دارد. چیزهای زیادی برای دیدن در خارج از هر دو شهر وجود دارد، اما برای من در این مورد، ملبورن برنده است.
نکته: در هر دو مورد، تورهای فراوانی با راهنما از شرکت های معتبریی مانند ATT Kings موجود است، اما استفاده از ماشین کرایه ای بسیار راحت تر خواهد بود. فقط به یاد داشته باشید استرالیایی‌ ها در سمت چپ رانندگی می‌ کنند و هنگام غروب، کانگورو ها اغلب در وسط جاده می‌ نشینند و از تکان خوردن خودداری می‌ کنند.

7. خارج از محدوده شهر


منبع: travelawaits





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید