• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


با صخره‌ های زیبا و شگفت انگیز در سراسر جهان آشنا شوید (قسمت دوم)

  تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۳/۱۲   تعداد بازدید : 1711   گروه مطلب : دیدنی ها

صخره موج (Wave Rock)، هایدن، استرالیای غربی، استرالیا
هیچ جایزه ای برای حدس زدن دلیل نام صخره موج وجود ندارد. در واقع، این صخره 110 متری در هایدن، استرالیای غربی آنقدر به شکل قانع کننده به صورت موج به نظر می رسد که بسیاری از گردشگران روی صفحه گرانیتی آن به سبک موج سواری ژست می گیرند. جدای از فرصت های جدید عکاسی، این لندفرم قابل توجه حدود 2700 میلیون سال پیش شکل گرفت و ظاهر راه راه خود را مدیون روشی است که آب از روی آن جاری شده و مواد شیمیایی در طول مسیر رسوب می کرده است.

صخره موج (Wave Rock)، هایدن، استرالیای غربی، استرالیا


جراگبولتن (Kjeragbolten)، شهرستان روگالند، نروژ
تخته سنگ سرگیجه آور جراگبولتن بین دو صخره در ارتفاع 1084 متری بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است. این تخته سنگ (درست مانند پریکستولن) مشرف به لیسفیورد است و بیش از سهم عادلانه خود افراد جسور را که برای گرفتن عکس روی صخره می آیند به خود جذب می کند و برای رسیدن به اینجا باید یک فرد ماجراجو باشید. این تخته سنگ تنها از طریق یک پیاده روی رفت و برگشتی 6 تا 10 ساعته که شامل ارتفاع 800 متری است، قابل دسترسی است.

جراگبولتن (Kjeragbolten)، شهرستان روگالند، نروژ


صخره های نقاشی شده، جزیره ماریا، تاسمانی، استرالیا
صخره‌ های نقاشی شده در جزیره ماریا تاسمانی با پیچش ها و خطوط راه راه‌ زیبای خود، شبیه یک اثر هنری مدرن به نظر می‌ رسند. اما به جای اینکه اثر یک هنرمند بزرگ باشد، آنها توسط آب های زیرزمینی غنی از آهن ساخته شده اند که از میان سنگ های ماسه سنگی عبور کرده و رگه هایی از رنگ را در سراسر صخره ها به جا گذاشته اند. در همین حال، حرکت موج، صخره را به شکل باورنکردنی خود تراشیده است.

صخره های نقاشی شده، جزیره ماریا، تاسمانی، استرالیا


پارک ملی سینگی دی بماراها (Tsingy de Bemaraha)، منطقه ملاکی، ماداگاسکار
علیرغم این واقعیت که این پارک محل برخی از باشکوه ترین صخره های روی زمین است، تعداد کمی از افراد از پارک ملی سینگی دی بماراهای ماداگاسکار بازدید کرده اند. این امر به این دلیل است که به سایت میراث جهانی یونسکو فقط می توان از طریق یک مسیر خاکی (که به دلیل فصل بارانی برای نیمی از سال غیرقابل دسترسی است)، به علاوه یک سفر با کشتی در میان آب های پر از تمساح دست یافت. به محض ورود، بازدیدکنندگان باید برای بالا رفتن از نردبان‌ ها و پل‌ های معلق فراوان در سراسر چشم‌ انداز کارست سنگ آهک، یک مهار ایمنی به خود ببندند.

پارک ملی سینگی دی بماراها (Tsingy de Bemaraha)، منطقه ملاکی، ماداگاسکار


پارک ملی صحرای سفید، فرافرا، مصر
بسیاری از بازدیدکنندگان برای تماشای دره پادشاهان، ابوالهول بزرگ هرم جیزه یا دیگر اهرام به مصر می روند. اما عجایب طبیعی کمتر شناخته شده زیادی نیز در اینجا وجود دارد. مهم‌ ترین آنها پارک ملی صحرای سفید باشکوه است که با وسعت 300 کیلومتر مربع از صحرای شنی در مرکز مصر قرار دارد و پر از صخره‌ های جذاب است. این منظره عجیب رنگ سفید بکر خود را مدیون وجود کلسیم سفید، سنگ آهک و کریستال های کوارتز است.

پارک ملی صحرای سفید، فرافرا، مصر


ژئوپارک یهلیو (Yehliu)، تایپه، تایوان
نشان دادن تنوع مناظر صخره‌ ای در ژئوپارک یهلیو تنها در یک تصویر، غیرممکن است. 1.7 کیلومتر خط ساحلی شمالی تایوان مانند یک پارک مجسمه طبیعی است که مملو از سنگ های رسوبی دودکش جن به اشکال مختلف عجیب و غریب از قارچ گرفته تا مخروط و صورت است. حتی یک صخره وجود دارد که به دلیل شباهتش به یک پادشاه از نظر مشخصات، "سر ملکه" نامیده شده است. علاوه بر این، اینها برخی از تنها دودکش های جنی هستند که در یک محیط ساحلی وجود دارند.

ژئوپارک یهلیو (Yehliu)، تایپه، تایوان


پارک ملی آرچس (Arches National Park)، موآب، یوتا، ایالات متحده آمریکا
اگرچه این پارک در یک روز سرنوشت ساز در سال 2008 طاق دیواری معروف خود را از دست داد، اما پارک ملی آرچز که به درستی نامگذاری شده است، هنوز تعداد زیادی صخره خیره کننده برای دیدن دارد. یا به طور دقیق تر، حدود 2000 مورد از آنها را می توان یافت. این منظره ماسه‌ سنگ قرمز که در موآب در شرق یوتا واقع شده است، قدمتی حدود 65 میلیون سال دارد و به تدریج توسط بارندگی، باد، یخبندان و برف به این شکل در آمده است. 

پارک ملی آرچس (Arches National Park)، موآب، یوتا، ایالات متحده آمریکا


تپه های شکلاتی، جزیره بوهول، فیلیپین
این قله‌ های معروف که شبیه توده‌ های شکلات هوادهی شده هستند، به دلیل رنگی که در فصل خشک به خود می گیرند نامگذاری شده‌ اند، زمانی که علف‌ های سبزی که آنها را می‌ پوشانند خشک می‌ شوند. این تپه ها مساحتی حدود 50 کیلومتر مربع در جزیره بوهول را پوشش می دهند و افسانه فیلیپینی می گوید که تپه ها پس از درگیری بین دو غول ایجاد شده اند. غول‌ ها شروع به پرتاب کردن سنگ‌ هایی به سمت یکدیگر کردند که پشت سرشان باقی مانده بود. از نظر زمین شناسی، اتفاق نظر کمی در مورد چگونگی پیدایش آنها وجود دارد. یک نظریه رایج نشان می دهد که آنها در اثر فرسایش سنگ آهک در زیر آب تشکیل شده اند که سپس به دلیل حرکت صفحه تکتونیکی بالا رفته است.

تپه های شکلاتی، جزیره بوهول، فیلیپین


باستی (Bastei)، پارک ملی ساکسون سوئیس، آلمان
زیبایی های طبیعی و شاهکارهای مهندسی بشر در باستی گرد هم می آیند. مناره های ماسه سنگی فانتزی که در پارک ملی ساکسون سوئیس واقع شده اند، میلیون ها سال پیش در زیر دریا شکل گرفته اند. در اوایل دهه 1800، مردم محلی برای جذب گردشگران، یک پل چوبی بر روی ستون ها ساختند. سپس در سال 1851، یک پل جایگزین از جنس ماسه سنگ ساخته شد که هنوز هم پابرجاست. با این حال، این پل تا ارتفاع بیش از 305 متر بالا می رود، بنابراین عبور از آن برای افرادی که قلب ضعیفی دارند مناسب نیست.

باستی (Bastei)، پارک ملی ساکسون سوئیس، آلمان


آربول دی پیدرا (Árbol de Piedra)، آلتیپلانو، بولیوی
در قلب صحرای سیلولی، صخره‌ ای غیرعادی قرار دارد که شبیه یک درخت است، از این رو آربول دی پیدرا به معنای "درخت سنگی" نامیده می‌شود. این صخره 5 متری توسط بادی که ذرات ماسه سنگ و نمک را حمل کرده شکل گرفته است که به تدریج آن را تراشیده اند. این صخره از جنس کوارتز در پایه تشکیل شده است که با سرعت بیشتری فرسایش می یابد و از جنس آهن در قسمت بالایی که کندتر فرسایش می یابد که به شکل بسیار عجیب آن منجر می شود. 

آربول دی پیدرا (Árbol de Piedra)، آلتیپلانو، بولیوی


 با صخره‌ های زیبا و شگفت انگیز در سراسر جهان آشنا شوید (قسمت اول)



اورگان پایپس (Organ Pipes)، توییفلفونتین (Twyfelfontein)، نامبیا
اورگان پایپس که نوع مشابهی از تشکیلات سنگی گذرگاه ساحلی جاینت است، مجموعه‌ ای از ستون‌ های بازالتی جذاب در نزدیکی توییفلفونتین در نامیبیا هستند. آنها حدود 150 میلیون سال پیش، در زمانی که قاره باستانی گندوانا شروع به تجزیه شدن کرد، شکل گرفتند. در حین حرکت، گدازه ها از میان تخته سنگ ها به سمت بالا رانده شدند و به شکل ستون های سخت درآمدند.  به لطف خطوط تیز و پالت رنگی متنوع از رنگ های قرمز غنی، خاکستری سوخته و زغالی، این سنگ ها بین عکاسان بسیار محبوب هستند.

اورگان پایپس (Organ Pipes)، توییفلفونتین (Twyfelfontein)، نامیبیا


دودکش های پری (Fairy Chimneys)، کاپادوکیه، ترکیه
دودکش‌ های پری کاپادوکیه به این دلیل نامگذاری شده اند که می‌ توانستند از دل یک افسانه به سرقت رفته باشند. اینها به راحتی یکی از مسحورکننده‌ ترین مکان‌ های روی زمین هستند. از میلیون‌ ها سال پیش، فوران‌ های آتشفشانی لایه‌ای ضخیم از سنگ نرم به نام تاف (tuff) را در این منطقه بر جای گذاشت. تاف نرم‌ تر فرسوده شد و ستون‌ هایی از سنگ سخت‌ تر باقی ماند که برخی از آنها 40 متر ارتفاع دارند. علاوه بر جادو، در زمان رومیان تعدادی از خانه های کوچک توسط مردم محلی در دل صخره تراشیده شده بود.

دودکش های پری (Fairy Chimneys)، کاپادوکیه، ترکیه


صخره هایستک (Haystack Rock)، ساحل کنون، اورگان، ایالات متحده آمریکا
صخره هایستک با ارتفاع 72 متر بالای ماسه ها، بازدیدکنندگان را از سراسر جهان به خود جذب می کند. این سنگ یکپارچه عظیم، واقع در ساحل کنون در شهرستان کلاتسوپ، توسط جریان‌ های گدازه‌ ای از کوه‌ های آبی و حوضه کلمبیا تشکیل شده است، که همچنین بسیاری از پشته‌ های دریایی دیگر را در امتداد ساحل اورگان ایجاد کرد. همانطور که جزر و مد از بین می رود، مجموعه ای از استخرهای پر از ستاره های دریایی رنگارنگ، شقایق های سبز، خرچنگ ها، مرجان ها و صدف کوهی در پایه آن نمایان می شود.

صخره هایستک (Haystack Rock)، ساحل کنون، اورگان، ایالات متحده آمریکا


غار فینگال (Fingal's Cave)، جزیره استافا، اسکاتلند، بریتانیا
از نظر زمین شناسی، غار فینگال کمی شبیه خواهر و برادر گمشده گذرگاه ساحلی جاینت در ایرلند شمالی است. این همان فرآیند جریان‌ های گدازه‌ ای بود که حدود 60 میلیون سال پیش، ستون‌ های بازالتی قابل تشخیص این غار دریایی 22 متری را در ساحل استافا در اینر هبریدس تشکیل داد. این غار همچنین در افسانه هایی در مورد مبارزه بین غول ایرلندی فین مک کول و رقیب اسکاتلندی بناندونر وجود دارد و گفته می شود که الهام بخش بازدیدکنندگان مشهوری از شاعر ویلیام وردزورث گرفته تا ملکه ویکتوریا بوده است.

غار فینگال (Fingal's Cave)، جزیره استافا، اسکاتلند، بریتانیا


صخره های هانستانتون (Hunstanton Cliffs)، هانستانتون، نورفولک، انگلستان، بریتانیا
شهر نورفولک هانستانتون محل برخی از جذاب ترین صخره های بریتانیا است. آنها سه لایه متمایز دارند؛ سنگ کارستون قهوه ای در پایه، گچ قرمز (رنگ آن به دلیل اکسید شدن آهن است) در وسط و گچ سفید در بالا، که همه آنها بین 135 تا 70 میلیون سال پیش تشکیل شده اند. هانستانتون در دوران ویکتوریا به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل شد و از آن زمان به بعد جذابیت خود را حفظ کرده است و بسیاری از بازدیدکنندگان دوست دارند که در مسیر 1.5 کیلومتری ساحل مشرف به صخره های راه راه آن قدم بزنند.

صخره های هانستانتون (Hunstanton Cliffs)، هانستانتون، نورفولک، انگلستان، بریتانیا


بنای یادبود ملی برج شیاطین (Devils Tower National Monument)، دشت های شمالی، وایومینگ، ایالات متحده آمریکا
این واقعیت که از هر طرف توسط دشت‌ های وسیع احاطه شده است، تنها برج شیاطین را که یک برج 386 متری است، چشمگیرتر می‌کند. این یادبود تاریخی که در دشت‌ های شمالی وایومینگ قرار دارد، مقدس تلقی می‌ شود و محل برگزاری مراسم تشریفاتی برای گروه‌ های بومی این منطقه، از جمله آراپهو، شاین، کیووا و لاکوتا است. این پدیده احتمالا زمانی که گدازه ها به سمت بالا فشار می‌ آورده و به سنگ سخت برخورد می‌ کرده اند شکل گرفته و آن را مجبور کرده به سمت بیرون حرکت کند و شکل قابل تشخیصی با یک سطح تخت ایجاد کند.

بنای یادبود ملی برج شیاطین، دشت های شمالی، وایومینگ، ایالات متحده آمریکا


خلیج هالونگ (Hạ Long)، استان کوانگ نین، ویتنام
خوشه ای متشکل از 1600 جزیره کوچک و بزرگ و ستون در خلیج ها لونگ ویتنام تقریبا شبیه یک رشته کوه نیمه غرق شده به نظر می رسد. این منظره آهکی حدود 340 میلیون سال پیش شروع به شکل گیری کرد و به تدریج به دلیل حرکت دریا سخت شد و به شکل کارست در آمد. علاوه بر خود شکل‌ های خیره‌ کننده زمین، غارهای جذاب زیادی پر از استالاکتیت و استالاگمیت وجود دارد.

خلیج هالونگ (Hạ Long)، استان کوانگ نین، ویتنام


منبع: msn





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید